Přátelé a nepřátelé z říše potravin

Přátelé a nepřátelé z říše potravin

Kdo má rád sladkosti a dezerty? Rozhodně bakterie v našich ústech! Samozřejmě že osladit si trochu život není nic špatného, ale příliš mnoho škrobu a cukru ve vaší stravě vede k větší tvorbě plaku a cukr metabolizuje na kyseliny, které přispívají k tvorbě zubního kazu.

Naštěstí existuje spousta lahodných a zdravých potravin, které pomáhají bojovat s plakem. Podívejme se na skupiny potravin a živiny, které jsou šetrné k vašim zubům.

Vápník

Vápník je nezbytný pro silné kosti a zuby. Mléčné výrobky, jako je mléko, sýr a jogurt, jsou skvělým zdrojem vápníku, který posiluje zubní sklovinu. A pokud nejste fanouškem mléčných výrobků, můžete se vždy rozhodnout pro mandle, brokolici, brazilské ořechy, bok choy a sušené fazole, které mají přirozeně vysoký obsah vápníku.

Vláknina v ovoci a zelenině

Vláknina stimuluje tvorbu slin, které odstraňují kyseliny a enzymy, napadající vaše zuby. Banány a jablka spolu se sušeným ovocem, jako jsou rozinky, fíky a datle, jsou zas bohaté na vlákninu. Jsou to také vynikající alternativy k sladkostem, když dostanete chuť. Můžete také přidat zeleninu a ořechy, jako jsou fazole, hrášek, arašídy a mandle do svých denních jídelních plánů, abyste se ujistili, že získáte potřebnou vlákninu.

Nyní se podívejme na typ jídla, která vám pomohou mít zdravější zuby.

Svačinky bohaté na cukr

Snažte se vyhnout lepkavým sladkostem, protože škodlivé bakterie v ústech se živí těmito cukry a produkují kyseliny, které ničí zubní sklovinu. Přirozeně sladké potraviny jsou skvělý způsob, jak ovládat chutě na sladké.

Citrusy

Citrusové plody a šťávy jsou skvělým zdrojem vitamínů, ale ne všechny zdravé potraviny jsou dobré pro vaše zuby. Grapefruit a citrón jsou vysoce kyselé a mohou poškodit zubní sklovinu. Konzumujte je umírněně a poté vypláchněte ústa velkým množstvím vody.

Škrobové, rafinované uhlohydráty

Krekry, chléb a těstoviny, které se vyrábějí ze zpracované bílé mouky, jsou téměř stejně špatné pro zdraví ústní dutiny jako sladké potraviny – protože škrob se rozkládá na jednoduché cukry, na kterých se živí škodlivé bakterie. Místo toho se rozhodněte pro výrobky z celozrnné mouky, které jsou nabité bílkovinami, vlákninou, vitamíny B a antioxidanty.

Sycené nealkoholické nápoje

Nejen, že jsou plné cukru, ale jsou také plné kyseliny fosforečné a kyseliny citronové, které opotřebovávají zubní sklovinu, a proto se snažte omezit nealkoholické nápoje.

Alkohol

Nejen že alkohol je špatný pro vaše celkové zdraví, ale také vede k zubnímu kazu a onemocnění dásní. Alkohol způsobuje dehydrataci a zpomaluje produkci slin, které je nezbytné pro regulaci bakterií v ústech.

Je přirozené se čas od času odměnit něčím sladkými, ale dodržujte pak pravidelné čištění zubů, používání dentálních nití a vypláchnutí úst každý den, a udržíte bakterie na uzdě a budete rozdávat zdravější úsměvy.


RYCHLÝ TIP

Vápník posiluje sklovinu. Pokud máte laktózovou intoleranci, rozhodněte se pro mandle, brokolici a sušené fazole, které mají přirozeně vysoký obsah vápníku.


Vaše Otázky Ohledně Zubní Péče

Najděte užitečné odpovědi na vaše otázky ohledně zubní péče v našem rádci, vytvořeném značkou Signal, rodinným expertem na zuby.

PŘEČÍST DALŠÍ ČLÁNKY